هفت رنگ
واگویه های ذهن بیمار یک کرکس پیر مبتلا به پست مدرنیسم مبتذل! که جدیداً لیبرال دموکرات شده
۱۳۸۶ مرداد ۱۶, سه‌شنبه
بوروژوای جهان متحدشوید!لطفاً

در وبلاگ قبلی که به همت سیستم مدیریت ایرانی کارا،هماهنگ و بسیار عالی میهن بلاگ! به باد فنا رفت(اگرچه همه لینک های مطالبو دارم اما اصلاً خوشم نمی آد براش وقت صرف کنم!)،مطلبی در باره طبقات اجتماعی نوشته بودم وتاثیر متقابلی که با حکومت ها دارند.دیدم بحث خوبیه که جای کار زیاد داره.

اساساً و به طور خیلی ساده تمام جوامع به سه دسته بالادستی،متوسط و پایین دستی تقسیم می شوند که حالا هرکدام می توانند به چند زیر شاخه برحسب درآمد سرانه،رفاه و...تقسیم شوند.

دراین که حکومت ما دربین تمام حکومتهای خاورمیانه دموکرات به حساب می آید شک نکنید با همه ضعف هایی که دارد و باهمه اشکالاتی که از لحاظ ساختار سیاسی می توان به آن گرفت.عراق و افغانستان دیکته هایی نانوشته هستند که هنوز غلط هاشون پیدا نیست.سوریه،پاکستان و حتی ترکیه به نوعی استبداد نظامی(میلیتاریستی) دارند.کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باهمه تلاش هایی که داره می شه حدود یکصد سال فقط از ما عقبند!ترکمنستان وبالکل آسیای میانه هم که قربونشون برم ایشالا! یه دونه صفرمراد نیازف کافیه! البته لبنان حکومت خوبیست اگه بقیه بذارن!

اما برسیم به بحث.در مطلب چند ماه پیش راجع به طبقه متوسط گفتم.درطول تاریخ این طبقه هم القاب زیادی داشته هم نقش قابل اعتنا وتاثیرگذاری در شکل گیری حکومت ها وایجاد انقلاب ها و اصلاحات داشته.بعد از رنسانس در اروپا وانقلاب صنعتی و حذف تدریجی دو نهاد تاثیر گذار(کلیسا و فئودال ها)طبقه متوسط در اروپا شکل گرفت که به اصطلاح بوروژوا نام داشت.این طبقه در بین افراد خودش متفکران،نویسندگان و فیلسوفان زیادی رو از اون دوره تا حال حاضر به جامعه تحویل داده.دراین سالها بیشتر تحرکاتی که در دنیای غرب صورت گرفته بوسیله مردان و زنانی از این طبقه بوده.می شه نتیجه گرفت که بزرگترین دشمن یک حکومت مستبد و ایدئولوژیک (خواه توتالیتر خواه حتی دموکرات) این طبقه است.طبقه ای که درطول روز علاوه برتلاشی که برای کسب معاش می کنه ودرآمد مکفی داره وقت مناسبی برای مطالعه،تفکرو بحث وکنکاش درامور جاری داره.دغدغه هایی می تونه داشته باشه از جنس عدالت اجتماعی،آزادی بیان و...که خب این ها با حکومت های مستبد در تضاده.همین تضاد باعث رشد این افکار این طبقه و جبهه گیری اون می شه که حالا می تونه منجر به انقلاب بشه(در فرانسه)یا اصلاحات(در بریتانیای کبیر) یا حتی به استقلال رسیدن کشوری(آمریکا).در انقلاب روسیه هم که بیشتر معروف به انقلاب پایین دستی ها(پرولتاریای کارگری)بود نمی شه از نقش تاثیرگذار این طبقه غافل شد.

در ایران هم اوضاع بدین منواله.اگر به بیشتر افرادی که در زمینه آزادی بیان فعالیت می کنند دقت کنید خاستگاه اونا از طبقه متوسطه.به هرحال حکومت ها هم برای کنترل این طبقه دو راه بیشتر ندارند که این دو راه را با هم به کار می برند.راه اول سرویس دهی بیشتر به طبقه پایین دست از طریق اعطای وام وتسهیلات وخدمات رفاهی وحتی وعده دادن به صورت مقطعی ست که باعث همراهی آنها با دولت مرکزی وایجاد مانع و رادعی در برابر نشر افکار وفعالیت های طبقه متوسطه.که این راه البته می تونه تزی باشه که به آنتی تز خودش مبدل بشه یعنی طبقه فرودست درطول زمان بااستفاده از امکانات به طبقه متوسط تبدیل بشه.امری که درایران زیاد هم دیدیم(اصطلاح نوکیسه).راه دوم حذف تدریجی طبقه متوسط با تحولات اقتصادی واجرای بعضی سیاست هاست.مثلاً بخش کوچکی رو به سمت سرمایه داری سوق داد وبخش اعظم طبقه متوسط رو که شامل حقوق بگیران دولتی و...است با اجرای سیاست های تورم زا وانبساطی وادار به کار بیشتر برای کسب معاش کرد که این امر باعث از دست رفتن آن وقتیست که این طبقه صرف مطالعه کتاب یا روزنامه،جستجو در اینترنت ووبلاگها وسایتها و مباحث روزمره سیاسی اجتماعی می کنند.شاید از لحاظ مادی این طبقه همان وضعیت گذشته را دارا باشند اما دیگر فرصت و انگیزه ای برای اندیشیدن ندارند.روش کمکی این دراین طرح هم می توان پلیسی وامنیتی کردن جامعه از طریق کنترل شدید برفعالیت های فرهنگی اجتماعی باشد که نیاز به توضیح ندارد.

این گونه ست که طبقه متوسط که شریان فعال جامعه در فعالیت های سیاسی فرهنگی اجتماعی ست اهمیت خود را ازدست داده وکمرنگ می شودو در تعاملات روزمره خود با دیگر اقشار جامعه دچار نوعی مرگ مغزی شده وحتی در تعارض قرار می گیرد.

شرق توقیف شد...مهدی رحمانیان خبر توقف همیشگی فعالیت اون رو داد.به چه بهانه مزخرفی...

مطلب قبلی درباره قلعه نویی در سایت بالاترین بیش از صد بار کلیک شد اما دریغ از یک نظر! وبلاگ سفره ایست که بلاگر برای پذیرایی پهن می کند.رسم ادب آن است که برای تشکر کامنتی گذاشت! البته عبدالطیف دلش از من بیشتر در این زمینه خون است!

یارم چو قدح به دست گیرد // بازار بتان شکست گیرد

شاملو را بهتر می شناسانم! به زودی!

برچسب‌ها: , , ,

<$I18NPostedByAuthorNickname$> <$I18NAtTimeWithPermalink$> <$BlogItemControl$>

<$I18NNumComments$>:

<$I18NCommentAuthorSaid$>

<$BlogCommentBody$>

<$BlogCommentDateTime$> <$BlogCommentDeleteIcon$>

<$BlogItemCreate$>

<$BlogItemFeedLinks$>

:

<$BlogBacklinkControl$> <$BlogBacklinkTitle$> <$BlogBacklinkDeleteIcon$>
<$BlogBacklinkSnippet$>
@ <$BlogBacklinkDateTime$>

<$BlogItemBacklinkCreate$>

<< صفحهٔ اصلی